woensdag 16 oktober 2013

Leren, innoveren

Fijn om weer in een expliciet lerende omgeving te mogen zijn! Om ideeën en oefeningen aangereikt te krijgen en die dan over de tafel heen en weer te mogen spelen. Om moe te mogen worden van input en tegelijk de zin te voelen groeien om voluit te mogen gaan in het leveren van eigen output.

Sinds vorige week dinsdag studeer ik weer. Als deelnemer in de Masterclass Social profit en Public Management van de Antwerp ManagementSchool. Een jaar lang, elke dinsdag lange dagen trekken, op zoek naar inzichten en handvatten die er voor zullen zorgen dat ik dat wat ik graag doe nog beter en sterker zal kunnen doen. Het gaat daarbij dan om het nadenken over organisaties, hoe ze 'werken', hoe ze 'leven', hoe ze in de problemen geraken soms en er ook weer uit kunnen.
Zelf wil ik daarbij natuurlijk vooral uitzoeken naar waar er in een organisatie ruimte kan gemaakt worden voor diversiteit. Hoe dit op een daadkrachtige en ook inspirerende manier kan gebeuren. Hoe ook taakgerichtheid en relatiegerichtheid in balans kunnen gebracht worden. Hoe 'winst' meer gebalanceerd en integraal kan gedefinieerd worden, ook met oog voor de mens in het verhaal. Hoe mensen in hun werkomgeving actoren kunnen zijn in plaats van instrumenten of cijfers. Die vragen en nog zoveel meer.

De eerste twee opleidingsdagen waren alvast geslaagd  en goed gevuld. Dag 1 besteden we 1 dagdeel aan creatief nadenken rond leiderschap, 1 dagdeel aan het kritisch  onderzoeken van verschillende mogelijke managementparadigma's en tenslotte 1 dagdeel aan een concrete manier om aan strategie-ontwikkeling te doen. Dag 2 ging helemaal over projectmanagement: heel wat momenten van herkenning nu ik zelf ook al bijna een jaar een project rond ondersteuning brugfiguren leidt.

Een ding was wel jammer: doordat ik nu tijd in de opleiding moest investeren zag ik vorige week geen kans om deel te nemen van de opening van de Sociale Innovatiefabriek, iets waar ik nochtans naar had uitgekeken. Maar, een beetje troost, op de website is er veel van de sfeer en dynamiek op te snuiven. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten