zaterdag 26 oktober 2013

Als muziek in de oren

Eens in de zoveel tijd organiseren we op het Kruispunt Migratie-Integratie en zogenaamde Kruisbestuiving: een lunchgesprek waarbij we een interessante gast - meestal van buiten onze eigen organisatie - uitnodigen om ons te inspireren, uit te dagen. Deze keer had ik voor de inhoud gezorgd, door in te pikken op een kans die zich voordeed tijdens een nazomerse middag op het Sint Jansplein. Daar nam ik samen met Koen en de kinderen deel aan het jaarlijkse festival Klassiek in de Stad. We genoten er van het bruisende enthousiasme van de jongeren van het Remix Orchestra. Een van hun begeleiders/ondersteuners bleek een oud-cimic studente, Ilse, nu coördinator van de diversiteitswerking van de Filharmonie. De volgende dag stuurde ze me wat materiaal en filmpjes door en ik wist meteen dat dit een bijzonder project was dat het verdiende om in de kijker gezet te worden.

Er is een Re-Mix Orchestra en een Re-Mix XXL. Re-Mix ontstond uit een samenwerking met de OKAN-klassen van het Antwerpse Leonardo Lyceum – Campus Quellin. Uit occasionele kunsteducatieve ontmoetingen groeide de behoefte om een intenser en actiever traject uit de werken. Zo werken vijfentwintig anderstalige leerlingen (een heterogene mix van nationaliteiten, culturen en leeftijden) een week lang samen met vier muzikanten van deFilharmonie. Paul Griffiths coacht de orkestmusici en de leerlingen. Griiftihs is een internationaal gerenomeerde muziek-onderwijsdeskundige die zijn eigen unieke artistieke stem ontwikkelde en werkt vanuit een methode die muziekale, sociale en culturele grenzen overstijgt.  Het project Re-mix  is een primeur: nooit eerder werkte het Filharmonieorkest zo intensief samen met jongeren zonder enige muzikale opleiding. Gedurende een week wordt het normale uurrooster van de scholieren vervangen door intensieve repetities. Je ziet de jongeren aan de slag in dit filmpje van Cobra TV:  Re-Mix Orchestra

Naast Re-Mix groeide dan, opnieuw in samenwerking met Paul Griffiths, Re-Mix XXL. Dat wil zeggen: zoveel mogelijk musicerende inwoners van Borgerhout en omstreken, jongeren van 11 tot 111, verenigingen en individuen, met of zonder vooropleiding, musiceren en zingen samen. Het gaat om een project in samenwerking met APGA, Recht-Op, Moving Emotions vzw, Gospel Palace, Randzoen, verschillende groepen Nederlands 2e taal en de muziekacademie van Borgerhout.

Maar bij de Filharmonie stopt het hier niet. Naast de Re-Mix initiatieven is er ook het Opmaat orkest. De slogan daarvan: "Iedereen speelt!". Opmaat orkest geeft kinderen de kans om op de lagere school in groep een instrument te leren spelen en onmiddellijk een orkest te vormen. Eerst waren er enkel de leerlingen van de Omnimundo school in Borgerhout, nu ook leerlingen van Sint Eligius. Het muziekvirus verspreidt.

Heel het verhaal van Ilse was enorm inspirerend: het opzet, de aanpak, de resultaten. Een project met hart en energie. Een project wat 'niet moeilijk doet' en toch echt wel het verschil maakt. Ik vraag me af of Ilse genoeg beseft hoe bijzonder dat is. Kinderen groeien door muziek, ze vinden er vaak letter'lijk en figuurlijk hun eigen stem: dat mag ik ook zelf ervaren met een mini-gitariste en een mini-cornetist in huis.
********
De week werd cultureel ingezet en ook afgerond: op donderdag begeleide ik twee focusgroepen ifv de tussentijdse evaluatie van het zogenaamde ACT project, Antwerpse Cultuurtoeleiders. Dit samen met en op vraag van collega's van het  Antwerps Integratiecentrum de 8. Met de staf van twee Antwerpse cultuurcentra bespraken we of en hoe hun werking was veranderd dankzij de inzet van een jongere van andere ethnisch-culturele origine. De jongeren in kwestie draaiden mee in publiekswerking, programmatie, en al de andere facetten van de werking van een cultuurcentrum. Ze zetten socio-artisteke projecten op en legden contacten met jongeren in de buurt. Heel boeiend om te bekijken hoe dit verliep en wat succesfactoren zijn in zo een project.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten