woensdag 3 juli 2013

De praktijktest

De zomer is begonnen. Tijd om weer wat bij te lezen, wat te verdiepen, wat grenzen te verleggen. Hoewel: dat is eigenlijk het droombeeld van de zomer waarvan ik nu toch al enkele jaren weet dat het niet echt de praktijk zal blijken. Nee, de zomer is voor mij niet echt de tijd van zen  die mijn collega's mij vorige week nochtans vol zoveel goede bedoelingen toewensten.  Eigenlijk is de zomer voor mij vooral een tijd van doorgedreven oefening, van het hectisch en experimenterend in de praktijk brengen van al die wijze organisatielessen en spitse samenlevingsideeën die ik gedurende het werkjaar mocht ontwikkelen en overdragen. In de zomer komt de kat op de koord, de aap uit de mouw: juli en augustus is volop 'walk your talk time'.

In juli en augustus leg ik me voltijds toe op het managen van mij eigen kleine maar zeer uitdagende onderneming: de nv Stuyck-de Graef, microkosmos van 5 uiteenlopende persoonlijkheden met zeer diverse noden, verwachtingen en wensen, beschikkend over beperkte middelen en een bepaalde ruimte.
Een voorbeeld:  In het werkjaar probeer ik cursisten duidelijk te maken waarom het belangrijk is om in te zetten op ‘onderhandelen’ (in gesprek brengen van verschillen) eerder dan ‘overtuigen’ (je eigen waarheid doordrukken). Over die zogenaamde 'pardagimashift' (van consensusgerichtheid naar het optimaliseren van conflict) zijn zeer relevante zaken geschreven door doordachte koppen als oa de mensen van het steunpunt diversiteit en leren. Zo geven zij bijvoorbeeld ook aan hoe het werken vanuit dit zogenaamde onderhandelingsperspectief de rol van opvoeders danig verandert. Die kan niet langer oreren en reguleren maar moet “oplossingen voor omgaan met diversiteit vinden door voortdurende ontmoeting, confrontatie en onderhandeling tussen de betrokken partijen.” Klinkt uitdagend. In theorie althans, want eens  geconfronteerd met drie jengelden kinderen die elk hun eigen versie van de feiten presenteren, bekruipt me sterk de lust om toch maar volop in de dominante overtuigingsperspectief te gaan staan: “het is mijn mening dat jullie me allemaal om de tuin leiden en ik beslis nu dat jullie even op jullie kamer gaan afkoelen.”

Een ander voorbeeld: effectief managen van diversiteit heeft veel van doen met het herkennen van de meerwaarde van verschil. En dan vooral hoe de aanwezige verschillende de operationele doelen van de onderneming kunnen ondersteunen. In de zomer betreft het operationele doel van mijn onderneming vooral het voeden en heel houden van onze drie stafmedewerkers van respectievelijk 3, 9 en 10 jaar oud. De creativiteit echter die door het aanwezige verschil in ons huis wordt ontketend is niet steeds ondersteunend van dit doel. Koken terwijl op de achtergrond iemand met alcoholstiften de ventilatoren van smiley's voorziet is niet echt ontspannend. Of een peuter trachtten te slapen leggen in een kamer die die voormiddag tot een bedoeïenentent annex leeuwenkuil werd omgetoverd is ook niet echt bevorderlijk voor de rust.

Enfin, ik zal deze dagen dus nog wel wat werk hebben om mijn eigen transfer van theorie naar praktijk te moeten maken. Op zich is dat goed: het houdt je nuchter en alert. Bedacht ook op al te zweverig omvatten van de wereld. En misschien komt er ook nog wat frisse inspiratie uit voor september, concrete tips of aan de praktijk getoetste ideeën die hen die met echte organisatievraagstukken geconfronteerd worden, daadwerkelijk kunnen helpen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten