zaterdag 8 februari 2014

Leiderschap

Bij de opleiding die ik volg hoort ook een coachingstraject rond 'leiderschap'. Dit stuk wordt begeleid door medewerkers van the Future Leadership Initiative. Zij publiceerden onlangs ook het boek ‘De leider in de spiegel’. Tussendoor kon ik er al wat in bladeren en nam ik er volgende ideeën  uit mee:

Allereerst werd ik geïnspireerd door het idee van het leiderschap in het team, de samenwerking in het collectief als het sturend principe (‘het is samen of het is niet’). Ik herken hierin echo’s van het (ecologisch)‘transitiedenken’, waarin de kracht voor wezenlijke en fundamentele verandering gevonden wordt in multi-partij en multi-level dialogeren. In tijden van elkaar snel opvolgende maatschappelijke verschuivingen en uitdagingen (‘VUCA’) is dit eigenlijk ook de enige gepaste leiderschapsvorm. Het laat je toe om druk te verdelen en kracht te genereren dankzij het inzetten op complementariteit. Op die manier kunnen organisaties echt ‘lerend’ en echte ‘responsief’ worden. In het boek blijf ik daarom hangen bij het hoofdstukje dat inzoomt op de metafoor van de jazzband. Ik voel me aangetrokken tot de daar omschreven principes:
  • Evenwichten creëren ipv controle grijpen
  • Erkennen van complexe samenhang
  • Multiperspectief werken
Dit sluit aan bij mijn eigen ‘leiderschapsideaal'. Ik  droom ervan een soort ‘verbindingsofficier’ te mogen zijn: iemand die over traditionele grenzen/hokjes heen mensen en ideeën verbindt en daardoor organisaties opnieuw een duidelijke en unieke hartslag kan meegeven, een hartslag die extern resoneert. Dit vooral door mensen aan te moedigen om volop in te zetten vanuit hun eigen expertise, datgene wat ze het beste beheersen. En door mensen te appelleren op hun verantwoordelijkheid tov het geheel en de anderen daarin.

Leiden betekent voor mij mensen meenemen in een verhaal, en hen daarbinnen de ruimte en de middelen geven om hun eigen deel op te nemen, hun eigen bijdrage te zien en te benoemen.  Deze ambitie resoneert voor mij ook met een uitspraak van Frank Van Massenhove over de noodzaak tot ‘alignement op waarden’. Klik hier voor het volledige interview met hem. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten